Expertblog: Helpdesk Geldzaken gemeente Den Haag

Geplaatst op april 27, 2023

SchuldHulpMaatje Den Haag nodigt experts uit om hun vakkennis te delen met de Haagse maatjes en te bloggen over actuele onderwerpen, inspirerende cases of tips. Deze keer zijn dat Arvind Matain en Lise Rietveld, van de Helpdesk Geldzaken. Zij geven antwoorden en tips op vragen van maatjes.

Gemeente Den Haag, dienst SZW, heeft verschillende diensten vanuit financiële hulpverlening. Zoals Sociaal Raadslieden, Financieel Trainers, Klantbegeleiders en de Helpdesk Geldzaken. Nu weten de meeste maatjes wel dat de Helpdesk Geldzaken bestaat. Maar voor welke vragen kan je daar dan terecht en hoe werkt dat met het maken van een afspraak?

Graag stellen wij ons eerst aan jullie voor: wij zijn Arvind Matain en Lise Rietveld. Arvind is Consulent Geldzaken en Lise is Accountmanager Financiële Hulpverlening. Dit klinkt misschien nog wat abstract, dus nemen wij jullie graag mee in het verhaal van meneer A. om een beeld te geven over wat de consulent van Helpdesk Geldzaken voor inwoners van Den Haag met financiële hulpvragen kan betekenen.

Lise Rietveld en Arvind Matain van Helpdesk Geldzaken

Via www.helpdeskgeldzaken.nl heeft meneer A. zich aangemeld voor hulp bij zijn schulden. Wij hebben hem teruggebeld voor het maken van een afspraak bij hem om de hoek, in dit geval op het gemeentekantoor Fruitweg. Meneer is een alleenstaande man van 40 jaar en hij werkte als bezorger. Helaas liep zijn contract af en had hij geen inkomen meer om zijn vaste lasten te betalen. Hierdoor zijn er achterstanden ontstaan in de huur en energie.

Budgetscan

We zijn gestart met het maken van een budgetscan. Op dit moment leefde hij van een nabetaling van zijn werkgever. Hier kon hij van leven, maar er was niet voldoende voor de vaste lasten. Daar hij geen inkomen had, was het aanvragen van een uitkering de eerste stap. Hij had de eerste 3 maanden recht op een WW en daarna een uitkering van de gemeente. Ook hebben wij samen de huurtoeslag, zorgtoeslag en energietoeslag aangevraagd.

Inkomen & betaalregelingen
Nu er inkomen was, konden we aan de slag met de achterstand van de huur en energie. Hij had 2 maanden aan betaalachterstand. Samen hebben we met de verhuurder een betalingsregeling getroffen. Voor de jaarnota hebben wij in eerste instantie een regeling getroffen en later is die volledig afbetaald met de energietoeslag.

Uitgavenpatroon bekijken
Tijdens de gesprekken over zijn budget hebben we naar zijn uitgavenpatroon gekeken. Hieruit bleek dat hij vaak buiten de deur at en daardoor niet kon sparen voor het opknappen van zijn huis. In een gesprek kwam naar voren dat er veel ontbrak in en aan de woning en hij daarom thuis geen eten kon bereiden. Hij heeft mij toen uitgenodigd om op huisbezoek te komen.

Huisbezoek

Op huisbezoek werd duidelijk dat meneer inderdaad een woning had waar veel ontbrak: fornuis, wasmachine, koelkast, eettafel, eetkamerstoelen, bank, keukengerei, magnetron, lampen en nog een aantal andere noodzakelijke dingen. Daarom hebben wij een aanvraag gedaan bij Sociale Fondsen Den Haag. Hij mocht toen bij kringloopwinkel RataPlan zijn huisraad uitzoeken. Hiermee heeft hij zijn woning kunnen inrichten. Er liep een aanvraag bijzondere bijstand voor verf en vloerbedekking. Deze aanvraag was uiteindelijk niet meer nodig, omdat hij dit kon betalen met het restant van zijn energietoeslag.

Regie in eigen hand

Al met al hebben we deze meneer met meer zaken kunnen helpen dan enkel zijn betalingsachterstanden. In totaal heb ik hem 5 keer live gesproken en hadden wij tussendoor telefonisch contact. Hij weet de weg naar de Helpdesk Gelzaken goed te vinden en wij hebben in het kader van nazorg elkaar nog telefonisch gesproken. Het is mooi om te zien dat hij de regie terugkreeg over zijn leven. Inmiddels heeft hij werk gevonden, heeft hij geen financiële zorgen meer en kan hij op zijn eigen bank ploffen na een dag werken.

De Helpdesk Geldzaken is er voor inwoners van Den Haag met financiële vragen. Denk hierbij aan vragen over inkomsten, uitgaven, hulp bij het aanvragen van voorzieningen of hulp bij betalingsachterstanden. Hierbij kijkt de consulent breed naar de situatie van de klant en helpen wij waar mogelijk of verwijzen door. De Helpdesk Geldzaken is op 36 locaties aanwezig in de stad. Zo is er altijd een punt dichtbij. Aanmelden kan via 070-3536188, via helpdeskgeldzake@denhaag.nl of via de website www.helpdeskgeldzaken.nl.

Als accountmanager is Lise aanspreekpunt voor de partners in de stad, zoals SchuldHulpMaatjes. Heb je vragen of tips op grond van de samenwerking, dan horen wij dit graag. Je kan een berichtsturen naar liserietveld@denhaag.nl. Op naar een mooie samenwerking!