SchuldHulpMaatje Den Haag nodigt experts uit om hun vakkennis te delen met de Haagse maatjes en te bloggen over actuele onderwerpen, inspirerende cases of tips. Deze keer is dat Ron Staallekker, sinds 2018 werkzaam bij het Straat Consulaat in Den Haag als projectleider Onafhankelijke Cliënt Ondersteuning.
Ping… ik pak mijn telefoon en lees de sms: “Yomicho Tokyo home”. Ik krijg niet dagelijks Japanse sms’jes. Maar ik weet van wie deze komt….
Bij mijn bezoek aan de nachtopvang word ik aangesproken door de medewerker van het Leger des Heils. Er is een bezoeker binnen die zich de afgelopen weken regelmatig meldt, maar waarvan niemand weet wat er aan de hand is. Communiceren is nagenoeg onmogelijk. Meneer spreekt geen Nederlands of Engels. Hij heeft een Aziatisch uiterlijk en spreekt in een vreemde taal. Hij doet verder ook geen poging om in gesprek te gaan. Men vraagt mij of ik misschien kan proberen om contact te maken….
Wat doet het Straat Consulaat?
Net zoals bij SchuldHulpMaatje werken wij met vrijwilligers om onze bezoekers met vragen op een fijne manier te adviseren en/of verder door te verwijzen. De vrijwilligers waarmee wij werken zijn bij voorkeur ervaringsdeskundig op het gebied van dakloosheid en/of verslaving.
Wij hebben gemerkt dat juist deze ervaringsdeskundigheid voor onze bezoekers enorm drempelverlagend werkt. Men vindt het over het algemeen fijn om te spreken met iemand die uit ervaring weet waar het over gaat. Wij zijn in onze rol GEEN hulpverlener. We kunnen de mensen niet helpen aan een slaapplaats of werken aan de oplossing van hun problemen.
Wij adviseren en verwijzen de mensen door naar bijvoorbeeld het daklozenloket en gaan ter ondersteuning mee met de bezoeker als deze naar bijvoorbeeld de gemeente moet om hulp te vragen. Deze ondersteuning betekent niet dat wij namens de bezoeker het woord gaan voeren. Dit doet de bezoeker zelf. Hierdoor groeit zijn/haar zelfvertrouwen en komt de bezoeker weer in zijn/haar kracht te staan.
….Ik nodig de Japanse man uit in mijn spreekkamer. Met handen en voeten en het maken van tekeningetjes kom ik er uiteindelijk achter dat we hier te maken hebben met een meneer uit Japan. Hij is door de vreemdelingenpolitie naar de nachtopvang gebracht. Wat hij in Nederland doet wordt later duidelijk. Zonder al te veel in details te treden komt het erop neer dat meneer als toerist naar Nederland is gekomen. Na een lange reis is hij in het Vondelpark in Amsterdam in slaap gevallen en vervolgens beroofd. Zijn rugzak waarin ook zijn geld en zijn papieren zaten was weg. Zijn mobiele telefoon, alles gestolen.
Omdat hij geen idee had wat te doen, is hij uiteindelijk in Den Haag beland, omdat hij naar de Japanse ambassade moest om hulp te vragen. Hij wilde heel graag terug naar Japan. De ambassade weigerde hem te helpen. Waarom is nooit duidelijk geworden maar daar stond hij. Uiteindelijk is hij bij de vreemdelingenpolitie terecht gekomen die ook niet wisten wat met hem te doen en hem naar de nachtopvang brachten….
Bezoeker – of cliëntondersteuning
Cliëntondersteuning is gratis, onafhankelijk en beschikbaar voor iedereen in Den Haag die vragen heeft over zorg, welzijn, wonen, dagbesteding en financiën. Bij cliëntondersteuning staat het belang van de cliënt (of bij Straat Consulaat: bezoeker) centraal. Dit is geregeld in de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Het Straat Consulaat biedt deze ondersteuning aan haar achterban.
We zijn met deze man aan de slag gegaan. Gezorgd voor leefgeld en een warme jas. Hij liep rond in een t-shirt terwijl het al best koud was. Gebeld met de ambassade die aangaf dat hij maar contact moest opnemen met zijn familie in Japan………
Uiteindelijk een afspraak gemaakt met het IOM (international organisation for Migration) om een ticket naar Japan aan te vragen. Het IOM gaf aan dat Japan een rijk land is en ze zelf voor hun onderdanen moeten zorgen…… Het IOM heeft vervolgens gebeld met de ambassade en geëist dat ze deze man helpen. Gevolg was een afspraak met de consul. Samen met hem achter op de scooter naar de ambassade. Daar volgde een telefoongesprek met zijn broer die vervolgens geld gestuurd heeft voor zijn terugreis.
Op een zondagmorgen met een politiebusje naar Schiphol waar we hem overgedragen hebben aan de Marechaussee die hem vervolgens begeleid hebben naar de gate voor zijn vlucht naar huis. Een dag later kreeg ik een sms met de tekst Yomicho Tokyo home……hij was weer thuis…..
De bovenstaande praktijkcase laat goed zien wat een cliëntondersteuner bij het Straat Consulaat in Den Haag doet. We geven informatie en advies en helpen om vragen helder te krijgen. Samen zoeken we naar oplossingen. Ook ondersteunen we bij het overleg met zorgaanbieders of bijvoorbeeld bij het aanvragen van WMO-zorg bij de gemeente.
P/a Straat Consulaat
Torenstraat 35A
2513 BN Den Haag
Algemeen nummer: 070-7808780
Algemeen email adres: info@straatconsulaat.nl