Banken en geldzorgen – tips voor contact

Geplaatst op augustus 28, 2024

Zijn je hulpvragers in de problemen gekomen bij hun bank door roodstand op hun betaalrekening, door een hypotheek, een ander krediet of met hun creditcard? Vaak is de bank dan best bereid mee te werken aan een oplossing. Sommige banken hebben daar zelfs een speciale afdeling of functionaris voor. Het is wel even zoeken op hun websites om de juiste weg te vinden, want de banken timmeren er bepaald niet mee aan de weg.

Dit was één van de ervaringen die zijn uitgewisseld tijdens de laatste maatjesavond op 30 mei 2024. We zijn daar verder mee aan de slag gegaan en we zetten een paar bevindingen op een rij.

ING

De ING vraagt op haar website aan klanten met een achterstand op de hypotheek, betaalrekening of lening om een betaalafspraak te maken. Dat kan via de pagina ING Achterstanden op de site van de bank: 

Achterstand oplossen ING

Daar word je de weg gewezen naar de beste route voor de oplossing van achterstanden op de betaalrekening, hypotheek, een andere lening of creditcard. Je kunt er online een betaalafspraak maken of direct contact krijgen met een medewerker. Zeker als er geen andere schulden zijn, is dit vaak de aangewezen weg om de schuld(en) gefinancierd te krijgen binnen de afloscapaciteit van je hulpvrager.

ABN AMRO

Op de website van ABN Amro is een speciaal hulpaanbod te vinden voor de schulden van klanten tot 30 jaar. Voor hen staan bij de bank “Financieel Gezond coaches” klaar. Die zijn gratis beschikbaar, ook voor niet-klanten trouwens. De weg naar zo’n coach is te vinden op de pagina Financieel Gezond Coach (abnamro.nl).

Voor klanten ouder dan 30, is er ook een route naar een gesprek over de oplossing van een achterstand.

SNS Bank

De SNS Bank biedt hulp bij betalingsproblemen in de vorm van maatwerk en tips om zelf mee aan de slag te gaan. Daarvoor kun je terecht bij een van de “financiële groeicoaches”. Dat kan telefonisch of via beeldbellen. Samen met zo’n coach kan worden gezocht naar passende oplossingen. Een beroep op de coach gaat via 030 – 291 43 35 of per mail naar mailto:rustingeldzaken@sns.nl.

Er is nog een andere route naar hulp bij achterstanden. Die verloopt via de afdeling

Financiële Zorg: telefonisch via 030 – 219 60 00 of per mail naar

FinancieleZorgSupport@sns.nl. Bereikbaar op maandag tot en met donderdag van 08.30 tot 18.00 uur en op vrijdag van 08.30 tot 17.00 uur.

SNS maakt deel uit van de Volksbank, samen met RegioBank en BLG Wonen. De Volksbank biedt diensten aan van financiële coaches. Zie hiervoor de website van de Volksbank:

Financiële zorg bij de Volksbank

Rabobank 

Ook de Rabobank biedt hulp aan bij betalingsachterstanden. Je kunt daarvoor een betalingsregeling aanvragen. Dat kan via een terugbelverzoek op de website van de bank via dit formulier:

Maak een terugbelafspraak

In zo’n gesprek worden de mogelijke oplossingen verkend, waaronder terugbetaling in termijnen als daar ruimte voor is in het inkomen. Een adviseur kun je bereiken via 0887271131.