Bij het CJIB is meer mogelijk dan veel mensen denken!

Geplaatst op december 8, 2024

Jolanda Hemmes-Blumers is al jaren een bekend gezicht voor professionals en vrijwilligers in het schuldendomein. Op verschillende congressen, seminars en andere bijeenkomsten vertelt zij over wat het CJIB kan betekenen voor mensen die te maken krijgen met schuldenproblematiek. In dit artikel vertelt ze hoe je als Haags maatje mensen het beste kunt helpen als ze een bedrag moeten betalen aan het CJIB.

Jolanda Hemmes-Blumers

Klopt het dat het CJIB steeds meer mogelijkheden biedt voor mensen met betalingsproblemen?

Ja zeker, er is de afgelopen jaren veel veranderd. We hebben grote stappen gezet in het verbeteren van onze dienstverlening en het hanteren van een persoonlijke aanpak. En we willen ook blíjven investeren in de ontwikkeling van toegankelijke en begrijpelijke dienstverlening, zodat we mensen op een passende manier kunnen helpen om aan hun verplichtingen te voldoen. Dat doen we via onze eigen middelen en kanalen, maar bijvoorbeeld ook door een bijdrage te leveren aan de Informatiepunten Digitale Overheid bij een groeiend aantal bibliotheken in Nederland. Zie ook de link naar: https://www.informatiepuntdigitaleoverheid.nl/?lang=nl

Wat biedt het CJIB voor mensen die niet in één keer kunnen betalen?

Ons betalingsregelingenbeleid kent verschillende mogelijkheden. Je kunt een eenvoudige afspraak maken om een bedrag in termijnen te betalen, als dat even beter uitkomt. Maar ook een regeling op maat bij grotere financiële problemen behoort tot de mogelijkheden.
En het is tegenwoordig mogelijk om een nieuwe vordering toe te voegen aan een al bestaande betalingsregeling.

Hoe kan je het beste een betalingsregeling aanvragen bij het CJIB?

Dat kan heel gemakkelijk online in ons Digitaal Loket of via onze website cjib.nl.

Zie de link naar:  https://www.cjib.nl/direct-regelen/ik-wil-een-betalingsregeling-afspreken
Lukt het niet digitaal? Dan kunnen de medewerkers van ons klantcontactcentrum telefonisch hulp bieden. Bel daarvoor 058 – 215 95 55.
Onze medewerker kijkt eerst of dit de enige vordering is die bij het CJIB open staat. Vervolgens krijgt u meteen een voorstel voor een maandelijks termijnbedrag, op basis van de hoogte van het totaal van de openstaande bedragen. Is dat termijnbedrag te hoog? Dan zoeken we samen verder naar een passende oplossing.

Waaruit kan zo’n oplossing bestaan?

Onze medewerkers bespreken met jou en degene die je ondersteunt of een andere betaaldatum of een uitbreiding van het aantal (daardoor lagere) termijnen al uitkomst kan bieden. Als dat níet zo is, dan gaan we onderzoeken of een regeling op maat de oplossing kan zijn. Hierbij kijken we onder andere naar de inkomsten en uitgaven van de aanvrager.

Is de situatie zo ernstig dat ook een persoonlijke regeling op maat niet haalbaar is? Dan kunnen we iemand vier maanden de tijd geven om hulp te zoeken bij schuldhulpverlening. Wij stoppen dan in de tussentijd waar mogelijk de invordering van de schulden bij het CJIB, zodat rust en ademruimte ontstaat om die hulp te zoeken.

Degene die ik ondersteun heeft een regeling afgesproken en krijgt een nieuwe vordering. Wat nu?
Een nieuwe vordering kan soms aan een lopende betalingsregeling worden toegevoegd.
Als je telefonisch contact met ons opneemt, kijkt onze medewerker meteen of dat ook in deze situatie mogelijk is.  

Heb je nog een tip voor de Haagse Maatjes?

Ik heb er twee!

  1. Veel mensen weten niet dat er bij het CJIB verschillende mogelijkheden zijn om een regeling te treffen. Ons advies is altijd: Néém contact op! Er is vaak meer mogelijk dan je denkt en wij zoeken altijd graag mee naar een passende oplossing.

  2. Voor een standaard betalingsregeling hebben wij geen informatie nodig over inkomsten en uitgaven. De hoogte van het openstaande bedrag bepaalt dan de hoogte van de termijnbetaling en het aantal termijnen. Is een standaardregeling voor de aanvrager niet haalbaar en is er daarom een regeling op maat nodig? Dan vragen wij wel om informatie over inkomsten en uitgaven, zodat we kunnen berekenen wat voor deze aanvrager een passende oplossing is. In de praktijk gebeurt het regelmatig dat mensen vervolgens niet alle daarvoor benodigde informatie opsturen. Hierdoor gaat vaak kostbare tijd verloren. Uw hulp bij het online of via de post aanleveren van de juiste informatie is dan vaak heel waardevol. Zie de link naar: https://www.cjib.nl/betalen-in-delen-aanvragen