Oproep aan SchuldHulpMaatjes. Denk wat eerder en vaker aan de mogelijkheden die de Sociale Fondsen Den Haag (SFDH) bieden voor mensen in financiële nood. Het aantal aanvragen van SchuldHulpMaatjes voor ondersteuning van hun hulpvragers blijft achter bij wat je zou verwachten.

SFDH-directeur Scarlett Zwartkruis: “In 2024 hebben 189 verschillende organisaties één of meer aanvragen bij ons ingediend. SchuldHulpMaatje staat op plek 43, met in totaal 9 aanvragen vorig jaar. Bij elkaar is er een bedrag van rond € 25.000 toegekend aan jullie hulpvragers. Naar mijn idee mag SchuldHulpMaatje meer vertegenwoordigd worden met aanvragen in 2025. Ik wijs daarbij nog maar eens uitdrukkelijk naar onze verkorte en vereenvoudigde procedure voor aanvragen tot € 500.”
In 2024 heeft SFDH in totaal 2027 aanvragen binnengekregen, ongeveer hetzelfde aantal als in 2023. “We zitten elk jaar rond de tweeduizend aanvragen en vergeven ook elk jaar ongeveer hetzelfde bedrag. Alleen in 2020 was er een daling naar 1350 aanvragen. Maar dat was te wijten aan de covidpandemie.”
Praktijkcase: Sociale fondsen lossen zorgschuld af Dit is één van onze aanvragen Het kan lonen om voor een hulpvrager in financiële nood aan te kloppen bij de Sociale Fondsen Den Haag (SFDH). Dat leert een recente ervaring van één van onze Haagse SchuldHulpMaatjes. Diens hulpvraagster had een flinke schuld bij de zorgverzekeraar. Het maatje had een uitgebreide sociale rapportage aangeleverd met een goede uitleg van de urgente nood. De schuld is door de SFDH in dit geval volledig aangezuiverd bij het incassobureau, zodat hulpvraagster en haar gezin in één klap waren verlost van het beslag op het inkomen en van de boetepremie van het CAK. En zodat ze zich weer normaal konden verzekeren voor hun zorgkosten. Regeling betalingsachterstand en strafpremie Wie zes maanden lang de zorgpremie niet betaalt, belandt in de “regeling betalingsachterstand”. Het CAK houdt dan een “strafpremie” in op loon of uitkering en de aanvullende verzekering stopt, zodat er bijvoorbeeld geen tandartskosten meer worden vergoed. Bij aflossing van de schuld of het treffen van een betalingsregeling kan de zorgverzekering de cliënt weer afmelden bij het CAK en kan de oorspronkelijke zorgverzekering worden hervat. Aanvullend verzekerd SFDH zag als voornaamste reden om toe te kennen dat het gezin weer aanvullend verzekerd kon worden. De moeder had psychologische hulp nodig, wat betekent dat het eigen risico in 2025 aangesproken gaat worden ( € 385,-) en de dochter had een beugel nodig ( =/- € 2.000,-). Voorwaarden aan de gift SFDH verbond enkele voorwaarden aan haar gift. Om nieuwe premie-achterstanden te voorkomen was één eis dat de premiebetaling zou worden opgenomen in het budgetbeheer van de gemeente. De andere eis was dat het gezin zou overstappen op het zorgpakket van de gemeente Den Haag dat ook een aanvullende dekking biedt en waarin het eigen risico is meegenomen. |
In hoeverre wordt er gebruik gemaakt van de nieuwe mogelijkheid van een vereenvoudigde procedure voor aanvragen tot 250 euro (2023) of 500 euro (2024)?
“Wij houden niet apart bij of een aanvraag een verkorte of een gewone aanvraag is. Daarom kan ik daar geen vergelijking in cijfers van maken. Gevoelsmatig hebben wij het idee dat er vorig jaar vaker dan in 2023 gebruik is gemaakt van deze mogelijkheid.”
Wat kunnen we dit jaar van SFDH verwachten?
“Vooral dat we blijven doen waar we goed in zijn: het verlenen van een oplossing voor urgente nood bij Haagse inwoners. EN ervoor zorgen dat jullie als maatjes goed geïnformeerd blijven over de mogelijkheden van SFDH en aan ons denken als je een hulpvrager begeleidt.”
Heeft u nog adviezen in de richting van onze maatjes?
“SFDH is goed op de hoogte van alle voorliggende voorzieningen We hebben goed zicht op wet- en regelgeving en kennen de sociale kaart van Den Haag goed. Als je twijfelt of je iets kan aanvragen: bel ons. We denken graag met je mee en je kunt altijd een casus voorleggen. Een belletje hoeft niet altijd tot een aanvraag bij ons te leiden, als het maar leidt tot een goede oplossing of een goede aanpak voor de hulpvrager. We hebben elkaar nodig om onze doelstelling te bereiken: zoveel mogelijk Hagenaars schuld(zorgen) vrij.”
Waarvoor kun je aankloppen bij SFDH en hoe gaat een aanvraag in z’n werk?
Aanvragen kunnen uitsluitend worden ingediend door een hulpverlener voor diens hulpvrager. Het gaat dan om urgente zaken, waarvoor voorliggende voorzieningen en regelingen geen, geen tijdige of geen voldoende oplossing bieden. Denk aan dringende basisbehoeften als huishoudelijke apparatuur, een bril op sterkte, een bed met matras, een fiets, verhuiskosten, kleding, maar ook (éénmalige) kosten die verband houden met ziekte, verzorging of handicap.
Met de financiering van schulden is SFDH zeer terughoudend, behalve als het gaat om een bijdrage om een schuld in de sfeer van de vaste lasten (huur, energie, water of zorgpremie) op te lossen.
Aanvragen verlopen via het formulier op de website www.socialefondsendenhaag.nl. Voor een urgente nood tot € 500 kan het sneller en gemakkelijker: er hoeven dan geen bankafschriften of gegevens over inkomsten en uitgaven te worden aangeleverd. Voor vragen, ruggenspraak of advies staat SFDH altijd open. Bel daarvoor op maandag t/m donderdag van 08.00 – 16.00 uur 070-7113906 of mail naar info@socialefondsendenhaag.nl.
Lees meer:
Meer mogelijk bij Sociale Fondsen Den Haag
SFDH, wat doet dit fonds precies? Scarlett Zwartkruis, directeur, gaf ons tijdens een maatjesavond een kijkje achter de schermen.
Bekijk de presentatie van SFDH op Basecamp (het intranet voor SchuldHulpMaatjes)