Belangenbehartiger belastingen en toeslagen van start

Geplaatst op 14 oktober 2025

Sinds kort is er een nieuw loket voor wie met een belasting- of toeslagprobleem van een hulpvrager vastloopt. Die instantie heet voluit Belangenbehartiger belastingplichtigen en toeslaggerechtigden. De belangenbehartiger in persoon is Hayde Zarkeshan en zij haast zich te verzekeren dat zij absoluut niet het zoveelste loket wil zijn.

“Wij proberen juist samenhang te brengen in de lokettenjungle. Wij willen laagdrempelig en toegankelijk zijn. Ook voor de meest complexe zaken, waar andere instanties bij betrokken zijn. Ook voor zaken waar we zelf niet direct iets mee kunnen. Die brengen we dan onder waar ze er wel raad mee weten.”

Een kort mailtje is voldoende om een hulpvraag bij de belangenbehartiger aan te kaarten. Er wordt daarop altijd telefonisch contact opgenomen om het probleem helder te krijgen en te polsen welke oplossing de hulpvrager voor ogen heeft. In principe is het de bedoeling dat de zaken worden aangedragen door hulpverleners, zoals SchuldHulpMaatjes, maar ook daarin is de belangenbehartiger niet al te star.

Open voor iedereen

“Iedereen die bij ons aanklopt wordt geholpen en we gaan van het begin af aan uit van de integriteit van de hulpvrager”, zegt Hayde. “De meeste zaken zijn binnen de bestaande wet- en regelgeving op te lossen op een menswaardige manier. Die onderzoeken we en bekijken we met de uitvoerders, met als resultaat een advies over hoe zo’n zaak op te lossen. Onze adviezen zijn niet bindend, maar onze inzet is wel ze degelijk te onderbouwen en ze vervolgens zo nodig door te zetten tot de hoogste instantie.”

Zaken die elders moeten worden opgelost worden “warm” doorverwezen, wat wil zeggen dat het team van de belangenbehartiger ze blijft volgen tot ze zijn afgehandeld.

Signaalfunctie

De lastigste zaken zijn die waarin de burger aanloopt tegen een muur van overheidswetten en -regels die een oplossing in de weg staan. De belangenbehartiger kan daarin dan een rol vervullen via haar signaalfunctie richting de departementen en de politiek. Het instituut van belangenbehartiger is onafhankelijk en heeft de bevoegdheid om knelpunten te rapporteren, ook naar de Tweede Kamer. Hayde: “We willen niet alleen pleisters plakken, maar nog liever wonden voorkomen.”

Eenvoudig en informeel

De belangenbehartiger wordt bijgestaan door “een mooi team” van nu 25 mensen met alle nodige disciplines en expertise. De intake van zaken verloopt eenvoudig en informeel. Behalve zaken van particuliere burgers worden ook zaken van kleine ondernemers in behandeling genomen. Hayde roept hulpverleners uitdrukkelijk op om ook zaken aan te kaarten waarin ze stuiten op structurele barrières die ze in hun werk vaker tegenkomen.

Een eerste aanmelding hoeft nog niet zo veel om het lijf te hebben. En kort mailtje is voldoende naar belangenbehartiger@minfin.nl. Dringende zaken kunnen zelfs op elk moment aangekaart worden via het mobiele nummer 06 10 72 99 17 van Hayde Zarkeshan zelf. Met de melders wordt altijd telefonisch contact opgenomen. Sinds begin oktober is de website van de belangenbehartiger in de lucht. Het adres is www.belangenbehartigerbt.nl.

Meld je aan voor de nieuwsbrief

Onze nieuwsbrief komt zeven keer per jaar uit. De nieuwsbrief is in de eerste plaats gemaakt voor onze vrijwilligers, maar we delen onze artikelen graag met iedereen die geïnteresseerd is.

Aanmelden