SchuldHulpMaatjes treffen bij hun hulpvragers nogal eens andere zorgelijke situaties aan dan alleen financiële. Van ernstige vervuiling, verwaarlozing en verslaving tot lichamelijke of psychische gezondheidsklachten. Soms zelfs ronduit gevaarlijke situaties voor de bewoner en diens omgeving. Zorgen hierover kun je kwijt bij het Meldpunt Bezorgd van de GGD Haaglanden.
Een van de mensen achter het meldpunt is sociaal-psychiatrisch verpleegkundige Thomas Jansen. Hij vertelt: “Na ontvangst van een melding gaan we op onderzoek uit. We gaan na of er al hulpverleners betrokken zijn en bij gezondheidsproblemen nemen we contact op met de huisarts. Als het daarna nodig blijkt gaan we op bezoek om met de bewoner in gesprek te komen over ervaren problematiek en passende hulp. Dat is lang niet altijd eenvoudig, want er is vaak meer zorg nodig dan de bewoner zelf beseft.”
Als de problematiek helder is en de bewoner liefst ook zelf beseft dat daarvoor hulp gewenst is, kan er vanuit het meldpunt een passende oplossing worden gezocht in samenwerking met de verdere zorgketen. Dat kan leiden tot medische hulp in samenspraak met de huisarts of psychiatrische zorg, maar zo nodig ook huishoudelijke hulp of andere ondersteuning vanuit de Wmo tot zelfs de inschakeling toe van een gespecialiseerd schoonmaakbedrijf.
Thomas Jansen: “Wij zijn er niet voor acute noodsituaties; daarvoor moet je bij 112 zijn. En we leveren ook niet zelf de vereiste zorg. Onze taak is om de gemelde situaties te verkennen en te bemiddelen naar de juiste hulp. Waar we wel op aanslaan zijn gevaarlijke situaties. Als we die aantreffen zorgen we dat er direct actie op wordt ondernomen door bijvoorbeeld zorg op te schalen naar ketenpartners.”
SchuldHulpMaatjes die zorgelijke situaties aantreffen bij hun hulpvragers melden die bij voorkeur via de website van de GGD Haaglanden, via deze link: https://www.ggdhaaglanden.nl/professional/professionals/melding-maken/meldpunt-bezorgd.
Eventueel kan het ook per mail via meldpuntbezorgd@ggdhaaglanden.nl of per telefoon via 070-3535650. Bij voorkeur stem je een melding tevoren af met je hulpvrager, maar dat hoeft niet per se als die zich niet bewust is van de ernst van de situatie.